סמים בצבא: השלכות ארוכות טווח ועונש כבד

עבירות סמים הן נפוצות באזרחות ובצבא גם יחד. חיילים רבים אינם עומדים בפיתוי וצורכים סמים, “קלים” וכבדים כאחד. בין אם הדבר נובע מהקושי בשירות הצבאי, ברצון לברוח לכמה שעות מהמציאות הקשה או בלחץ חברתי, מדובר כאן בפעולה שעלולה לסכן את בריאותם הנפשית והגופנית של החיילים – ואף להיות כתם שילווה אותם באזרחות.

ההנחה: הצבא מגלה אפס סובלנות בישראל

האיסור להשתמש בסמים בישראל, למעט אנשים שמחזיקים לכך היתר, הוא עבירה המוגדרת בפקודת הסמים. הבעיה היא שהיקפי השימוש הם גבוהים, בעוד רבים יטענו שהאכיפה והענישה מחוץ למסגרת הצבאית לוקים בחסר.

בצבא, לעומת זאת, נוטים להתייחס לעבירות סמים במלוא החומרה. זה מתחיל עם עבירות דוגמת שימוש בסמים קלים, ונמשך עם עבירות הנחשבות לחמורות אפילו יותר: סחר בסמים, למשל, או שידול קטינים לסמים. מדובר בעבירה פלילית במלוא מובן המילה, והענישה משמעותית וחורגת פעמים רבות מגבולות השירות הצבאי.

העונשים על עבירות סמים בצבא

כל מקרה של עבירת סמים בצבא נשקלת לגופה, אולם ניתן לטעון בחלק גדול מהמקרים מדובר בעונשים משמעותיים בהחלט. עדות לכך היא העובדה שחיילים הנמצאים אשמים בעבירת סמים עלולים להיעצר, למצוא את עצמם מאחורי סורג ובריח לתקופה ממושכת ואף לעמוד בפני פתיחת רישום פלילי, לו השלכות שליליות שונות באזרחות. חייל המואשם בכך, למשל, עלול שלא להיות מסוגל לפנות בעתיד למשרות מסוימות או אפילו לשירות הציבורי כמכלול.

בנקודה הזו, חשוב להדגיש שהחיילים נמדדים תחת זכוכית המגדלת הצבאית גם כשהם נמצאים מחוץ לגבולות הבסיס. החיילים עלולים להישפט או להיעצר בגין שימוש בסמים מחוץ לבסיס ובמהלך החופשות שלהם מצה”ל, וההתייחסות לכך תהיה כאילו הם צרכו סמים במסגרת השירות הצבאי.

אז מה עושים?

העצה הטובה ביותר שניתן להעניק נגדו עולה החשד לעבירת סמים, אפילו חשד ראשוני, היא לא לצאת למערכה לבד. למרות שהצבא מעניק ייצוג משפטי, מומלץ ליצור קשר עם משרד עורכי דין צבאי מוביל המנוסה בתיקים מהסוג הזה ומכיר את התחום לאשורו. פנייה למשרד הנכון עשויה להיות ההבדל בין ענישה מקסימלית, שנותנת את אותותיה גם באזרחות, לבין עונשים קלים יותר (במקרים המצדיקים זאת) ואפילו ביטול האשמה.

משרד עורכי דין הבקיא בתחום יוכל לבחון, בשלב ראשון, כיצד נעשה הליך האכיפה והאם יש בו פגמים שעשויים להביא לביטול הדין. על פי תקנות הצבא, החובה של החיילים להיענות לבדיקת שתן כרוכה במתן צו מטעמו של קצין שיפוט בכיר, אולם יש מקרים בהם בפועל הדבר לא נעשה.

עורך הדין הצבאי יוכל גם להנחות את החייל או החיילת איך להתנהל, כבר מהשלבים הראשונים: למשל ההדרכה שלו שסירוב לביצוע של בדיקת סמים, בהינתן התנאי שהוזכר מעלה, כמוה כהודעה באשמה. במקרים המגיעים לכתלי בתי המשפט הצבאיים, עורך הדין יוכל לבחון את המקרה מ-א’ ועד ת’ ולפעול לענישה מקלה על פי נסיבות המקרה, לשון החוק, תקדימי עבר וכן הלאה.