מדוע‌ ‌יותר‌ ‌ויותר‌ ‌בניינים‌ ‌לוקחים‌ ‌שירותי‌ ‌ניהול‌ ‌ועד‌ ‌בית‌ ‌חיצוני‌ ‌

בשנים האחרונות, אנחנו יכולים למצוא יותר ויותר בעלי דירות ונכסים בבנייני מגורים וכן בבנייני משרדים ומסחר, אשר מעדיפים לקחת חברת ניהול חיצונית שתנהל אותו ולא לעשות זאת בעצמם באמצעות ועד בית, כפי שהיה נהוג עד לא מזמן.

העסקת חברת ניהול ועד בית זה דבר מאוד מקובל ונפוץ במדינות מערביות שונות, בפרט בארצות הברית, שם חלק גדול ממבני המגורים והמסחר מנוהלים על ידי גורמים חיצוניים ולא על ידי בעלי הנכסים במבנה. בישראל, כאמור, עד לפני שנים לא רבות, היה מקובל שבעלי הנכסים והדיירים לקחו חלק פעיל בניהול באמצעות ועד בית מקומי. אך כאמור זה השתנה, והיום אפשר למצוא הרבה יותר מבנים המנוהלים על ידי חברות כאלו.

מה מציעות חברות ניהול חיצוניות ומדוע משתמשים בשירותיהן?

חברת ניהול ועד בית מספקת למבנה את כל השירותים הרלוונטיים עבורו בעזרת אנשי מקצוע מתאימים. החברה מספקת איש קשר שעובד מול נציגי הבניין, הוא מנהל את הפרויקט מטעם החברה, והיא מספקת בעלי מקצוע שיתחזקו את המבנה ויטפלו בכל בעיה. מדובר על בעלי מקצוע כגון מנקים, גננים, חשמלאים, טכנאים ועוד. אם יש צורך, החברה שוכרת אנשי מקצוע חיצוניים לביצוע עבודות שונות.

ישנם סיבות שונות מדוע יותר ויותר מבנים מעדיפים לשכור חברה חיצונית ולא להמשיך במתכונת של ועד בית מקומי. הסיבה העיקרית היא, חוסר זמן. בעלי הדירות מעדיפים לשלם לחברה חיצונית מאשר לבזבז את זמנם החופשי על כך. סיבה נוספת, העובדה שהרבה מאוד מבנים מדובר על דיירים בשכירות. הם לא ירצו לקחת בועד הבית ובעלי הנכס עצמם, לא ירצו להטריח את עצמם בכך.

מעבר לכך, צריך לומר שהעסקת חברת ניהול ועד בית יכולה לשפר באופן ניכר את התחזוקה של המבנה וכתוצאה מכך לשמור ולעלות את ערך הנכסים בו. לכן זה משתלם להשקיע סכומי כסף קבועים מדי חודש ובסופו של דבר, ליהנות ממבנה מתוחזק ומטופל אשר כל מי שיחזיק בו נכס ייהנה מעלייה בערכו.

למי זה יכול להתאים?

על פניו, העסקת חברת ניהול חיצונית יכולה להתאים לכל אחד בכל מבנה. אך צריך לקחת בחשבון את העלויות הכרוכות בכך. לכן, סביר להניח שזה ישתלם יותר למבנה בו בעלי הנכס והדיירים יכולים לעמוד בסכום העסקה, וכן זה משתלם להם מבחינת סוג הנכס. אם מדובר בנכס פשוט וקטן, ייתכן מאוד שאין טעם בכך. לעומת זאת, מבנה חדש, גדול ויוקרתי, אז זה בהחלט משתלם.

צריך לומר, זה יכול להתאים לבעלי נכסים ספציפיים. למשל, אנשים שמחזיקים בנכס ואינם מתגוררים במבנה או באזור בכלל, אנשים שנמצאים בעבודה ברוב שעות היום ולא יכולים להתפנות לתחזוקת הנכס בעצמם, וכן מי שמעוניין ליהנות ממבנה מתוחזק ומנוהל היטב, בצורה מקצועית ויסודית.​